Waarom meteorologie belangrijk is voor schippers

Meteorologie is van belang als je een vaartocht gaat plannen. Deze vaartocht kun je uitstippelen met behulp van waterkaarten. Als je bij ons de videocursus vaarbewijs 1 volgt, zul je ontdekken dat ook meteorologie aan bod komt. Voor het behalen van vaarbewijs 1 is het nodig om de basics van het weer te kennen. Dit is niet alleen vereiste theoretische kennis, want deze kennis zul je ook nodig hebben in de praktijk. Vooral als je met een zeilschip gaat varen, is het belangrijk om meer te weten over de wind. In deze blog vertellen we je meer over meteorologie, wat het betekent, welke rol het weer speelt en wat dit voor jou in de praktijk betekent.

Wat betekent meteorologie?

Meteorologie wordt ook wel weerkunde genoemd. Beroepsmatig wordt het weer bestudeerd door een meteoroloog. Zij kijken naar zowel het huidige weer als het toekomstige weer en zelfs het weer in het verleden. Ook voor schippers en watersporters is meteorologie van belang. Als jij een vaartocht wilt gaan plannen, is het belangrijk om zowel naar het huidige weer als het verwachte weer te kijken. Basiskennis over het weer is van belang voor iedereen die met een schip het water op gaat. Daarom maakt meteorologie onderdeel uit van het examen voor het behalen van vaarbewijs 1.

Waarom moet je meer weten over meteorologie?

Je gaat het liefst met je schip het water op als het lekker weer is. Maar er zijn nog veel meer weerselementen die je in de gaten moet houden als je met jouw boot of schip het water op gaat. Een goed voorbeeld hiervan is de wind. Vooral voor zeilschepen is het essentieel dat je als schipper op de hoogte bent van de wind in al zijn facetten. Denk hierbij aan de windrichting en de windkracht. Je wilt bijvoorbeeld niet het water op gaan als er een storm gaande is. Voor het behalen van vaarbewijs 1 is het belangrijk dat je over basiskennis over meteorologie beschikt.

Wat moet je weten over de wind?

Als je met je boot het water op gaat, is het handig om meer te weten over de wind. Dit geldt vooral voor zeilschepen. Maar welke info kun je uit de wind halen?

Windrichting

De windrichting vertelt je waar de wind vandaan komt. Als er sprake is van een westenwind, dan komt de wind uit het westen en waait deze richting het oosten. De windrichting zal niet de gehele dag hetzelfde zijn. De richting waarin de wind draait, kan je een hoop vertellen over wat voor weer je kunt verwachten. Zo heb je een krimpende wind en een ruimende wind.

Bij een krimpende wind draait de windrichting tegen de klok in, bijvoorbeeld van west naar zuid. De wind draait linksom. De wind gaat alleen maar deze richting in wanneer er sprake is van een lagedrukgebied. Hierdoor is een krimpende wind een indicator dat het weer slechter gaat worden. Het tegenovergestelde van een krimpende wind is een ruimende wind. Hierbij draait de windrichting met de klok mee oftewel rechtsom. In de praktijk is hiervan sprake wanneer de windrichting van west naar noord gaat bijvoorbeeld. Waar je een krimpende wind alleen tegenkomt in een lagedrukgebied, kan er alleen sprake zijn van een ruimende wind in een hogedrukgebied. Als er sprake is van een ruimende wind, dan weet je dus dat er goed weer op komst is. Tot slot vertelt de windrichting je ook of je beter hogerwal of lagerwal kunt gaan varen.

Windkracht

Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar de windkracht. De windkracht wordt aangegeven met de schaal van Beaufort. Deze schaal gaat van 0 tot en met 12. Bij 0 is er sprake van een stil liggende wind. Bij 12 is er sprake van een orkaan. Windkracht 6 staat bekend als een krachtige wind. Als deze windkracht bereikt wordt, moet je de riffen van je zeilschip gaan leggen. Vanaf windkracht 7 is er sprake van een harde wind. Windkracht 8 is stormachtig, terwijl we vanaf windkracht 9 te maken hebben met een storm.

Wanneer de windkracht 5 (vrij krachtig) of hoger is, kun je beter niet vertrekken met je zeilboot. Als je bijvoorbeeld ziet dat de windkracht lager is in de ochtend, vertrek je wat vroeger. Je kunt windkracht 5 ook aan het water herkennen. Vanaf dat moment verschijnen er namelijk schuimkoppen. Vanaf windkracht 6 geeft de Nederlandse Kustwacht een windwaarschuwing. Je kunt de hoeveelheid wind met behulp van isobaren van een weerkaart aflezen. Hoe dicht de lijnen bij elkaar liggen, hoe meer wind er zal zijn.

Luchtdruk

Hierboven bespraken we al dat je aan de wind kunt zien of er sprake is van een lagedrukgebied of een hogedrukgebied. Zo komt een krimpende wind alleen voor in een lagedrukgebied, terwijl een ruimende wind alleen in een hogedrukgebied voorkomt. Natuurlijk is het ook een optie om de luchtdruk te meten met behulp van een barometer. De eenheid die gebruikt wordt is hectoPascal (hPa), waar dit vroeger nog millibar was. De gemiddelde luchtdruk is 1013 hPa. Als je ziet dat het aantal hPa toeneemt, weet je ook dat er een hogedrukgebied (en dus goed weer) op komst is. Daalt het aantal hPa, dan is er een lagedrukgebied met slecht weer op komst.

Meteorologie en het vaarbewijs: wat moet je weten?

Meteorologie komt voor het eerst aan bod tijdens vaarbewijs 1. Hierbij gaat het voornamelijk om de wind, maar ook de luchtdruk komt aan bod. Tijdens onze cursus bespreken we meteorologie in meer detail. Dankzij onze oefenopdrachten zal het niet lang duren voordat je dit onderdeel onder de knie hebt.

Ook tijdens de cursus voor vaarbewijs 2 komt meteorologie aan bod. Naast een handige video bieden wij je ook behulpzame oefenopdrachten aan. Door deze opdrachten uit te voeren, zul je geen enkele vraag over meteorologie fout hebben op het examen. Zo helpt Nuvaarbewijs.nl je om deze en andere begrippen perfect onder de knie te krijgen. Ben je er klaar voor om je vaarbewijs te behalen? Onze cursus kan je daarbij helpen. Neem gerust een kijkje op onze site om te zien wat er mogelijk is.