Accu aan boord. De accu's die zich aan boord bevinden zijn geen speciale accu's. Een speciale accu voor de boot bestaat niet. Meestal vind je aan boord twee accu's. één accu wordt gebruikt voor de verlichting koelkast en/ of tv. De andere accu wordt gebruikt om de boot te starten. Het voordeel van twee accu's aan boord is wanneer de ene accu leeg is je altijd nog de boot kan starten. Wanneer de boot is gestart laden beide accu's weer op. Dit heeft dezelfde werking als met de accu van de auto. Voor de verlichting wordt vaak een semi-tractie accu gebruikt. Wanneer je stroom wilt leveren met een accu dien je dus een grotere accu aan te schaffen.
Controleer regelmatig de accu
Het is aan te raden om de accu maandelijks te controleren op het vloeistof niveau eventueel kun je deze bijvullen met gedestilleerd water. De dynamo die in de accu zit laat de batterijen op, deze wordt aangedreven door de V-snaar. Wanneer de V-snaar te slap is kan de dynamo niet of vrij weinig stroom opwekken, hierdoor bestaat de kans dat de accu's niet worden opgeladen. Op de accu kun je een metertje vinden, deze geeft de laatspanning aan. Vaak geeft dit metertje een waarde aan van 13 a 14 volt. Wanneer het laadcontrolelampje gaat branden is de dynamo niet of onvoldoende opgeladen.
12 volt
Een accu aan boord is altijd 12 volt. Deze bestaat uit zes cellen, 2 volt per cel. Net als andere accu's heeft het een + pool en een - pool. De accu blijft altijd 12 volt, ook wanneer de batterij bijna leeg is. De Ampêre geeft de stroomsterkte aan. Wanneer je een grote accu hebt die veel stroom levert is het van belang dat er dikke stroomkabels aanwezig zijn. Hoe dikker de stroomkabels, hoe meer stroom de accu levert.