Trossen en springen. De volgende benamingen worden gebruikt om het schip mee af te meren:
Lijn
Meertouw
Landvast
Tros
Deze bovenstaande benamingen kunnen bestaan uit verschillende materialen zoals touw of nylon. Bij de beroepsmatige vaart wordt meestal staal gebruikt. De termen kunnen wat afwijken van elkaar dit heeft te maken met beroeps- of pleziervaart.
Voorspring, achterspring, voortros en achtertros
De kennis van de trossen en springen heb je voornamelijk nodig voor het klein vaarbewijs 1 examen. Een spring of een tros bestaat uit een stevig touw met aan het uit einde een lus. De lus leg je om de bolder je eigen schip, hierna haal je de lijn door de ring en leg je deze om de meerpaal/bolder hierna leg je deze weer vast aan boord. Hierdoor kun je makkelijk wegvaren en hoef je de wal niet op om dit los te maken.
Aankomen op de middenbolder voor als je solo vaart
De middenbolder is ideaal wanneer je alleen of met weinig bemanning vaart. Je leg het oog van een tros om de middenbolder. Hierna leg je de lijn over een bevestigingspunt aan wal, deze sla je met een aantal slagen om de bolder van je schip. Wanneer je weinig gas vooruit geeft wordt de lijn een voorspring en komt het voorschip en het achterschip beide tegen de wal aan. Wanneer je weinig gas achteruit geeft wordt deze lijn een achterspring. Bovenstaande manier kun je het beste toepassen in de sluis maar ook in de haven. Je kunt op het gemak de andere trossen en springen vastmaken.
Gebruik van trossen en springen in de sluis
Wanneer je een sluis passeert zorg je ervoor dat de lus om de bolder/kikker aan boord ligt. Check of de lijn door de ring of verhaal pot in de sluis en weer terug aan boord is. Wanneer je ervoor kiest om de lijn vast te houden en niet om de bolder legt, dan sla je de lijn één keer om de bolder of kikker en houdt deze vast in de hand. Wanneer het water rijdens het schutten in de lsuis zakt, laat je de lijn vieren. Wanneer het water omhoog komt haal je de lijn aan. Knoop je de lijn vast en het water zakt dan komen er enorme krachten op de lijn te staan. Deze krijg je hierna niet meer los.