Wanneer je een tweedehands boot koopt is het eerste waar je op moet letten de CE markering. De CE-markering is het bouwers plaatje.
CE-markering op bouwers plaatje
Wanneer er een bouwers plaatje aanwezig is op het schip voldoet deze aan de Europese eisen van de Wet pleziervaartuigen. Alle motor en zeilboten tussen de 2,5 meter en 24 meter ,die zijn gebouwd na 1998 vallen onder deze wetgeving. Dit geld niet voor een schip wat zelf gebouwd is. Het bouwers plaatje geeft je een aantal gegevens over het schip, aantal passagiers en de categorie waar de boot onder is vermeld.
Met een tweedehands boot de zee op?
Met het varen zijn er vier categorieën beschikbaar. Deze zijn aangeduid met de letter a tot en met d. Deze categorie geeft aan in welk stadium van het weer jij kunt gaat varen en waar de boot voor bestemd is. Let op niet alleen de boot moet geschikt zijn voor dat weer maar ook de bemanning moet bestand zijn tegen deze weersverwachtingen.
De categorie ’Oceaan’. Geschikt voor windkracht 8 en hoger, en golven hoger dan vier meter
De categorie ‘offshore’. Geschikt tot windkracht 8 en golven tot vier meter.
De categorie ‘binnenwateren’. Geschikt tot windkracht 6 en golven tot twee meter.
De categorie ‘beschutte binnenwateren’. Geschikt tot windkracht 4 en golven van dertig centimeter.
Het varen boven windkracht 5 is niet aan te raden.Naast dat er een CE- markering aanwezig moet zijn die er ook het Craft identicatienummer(CIN) aan stuurboordzijde van de spiegel van het vaartuig te zijn aangebracht. De verkoper mag geen nieuw schip verkopen zonder het bouwerplaatje en het identificatienummer.