Bij het naderen van de sluis mag je geen andere schepen voorbijlopen. Bij de wachtplaats van een sluis mag je alleen de ligplaats nemen wanneer je gaat schutten.
Schutten is het proces waarbij een schip door middel van een schutsluis of sas tussen twee kanaalpanden met verschillend waterniveau wordt verplaatst.
Binnen varen gaat in volgorde van aankomst. De beroepsvaart gaat uiteraard voor, het komt er als volgt uit te zien; de grote vrachtvaarder, vervolgende charterschepen, hierna volgt de kleinere beroepsvaart en als laatste de jachten.
In sommige sluizen zijn er speciale wachtplaatsen voor jachten. Let op je mag nooit pal voor de sluis wachten. Bij de sluis mag je ook niet afmeren of overnachten tenzij je toestemming hebt van de sluismester. Dit mag dan iets verder van de sluis vandaan. Zorg dat de ankers is de sluis zijn geborgd. wanneer het nodig is binnen halen en aan dek leggen. In de sluis mag er niet getankt worden ook niet op de wachtplaats. Mocht je dit toch willen doen, is er toestemming nodig van de sluismeester,
Sluisdeuren
Let altijd op de deuren van de sluis. Deze vertellen wat er gaat gebeuren. Je kunt aan duren zien of je omhoog of omlaag wordt geschut. De punt van de deur wijst naar de kant waar het waterpeil het hoogst staat. Wanneer je in een sluis aankomt met hoge sluiswanden en ziet dat de muren nat zijn, dan hang je de stootwillen fender - verticaal op.
Stootwillen - Stootkussen
Daarnaast moet je rekening houden met het zuigeffect van de sluiswand. Wanneer je langs de muur in of uitvaart wordt je door de zuiging naar de muur getrokken. Kom je de sluis binnen met een groot verval (hoogte verschil) houd dan rekening met in-en uitstromend water. Vooral bij omhoog schutten raden we aan om twee voortrossen te gebruiken. Maak eerst de tweede voortros op een hogere gelegen bolder vast, voordat je de tros op een lager gelegen bolder losmaakt.
Stopstreep
Vaak is er ook in een sluis een markering aangegeven. Deze markering is de stopstreep. Deze marking geeft aan waarbinnen je veilig kunt afmeren. Blijf dus tussen deze markeringen, anders heb je een kans dat je bekneld raakt tussen de sluisdeur en/of sluiswand. Ook zou er onder water een drempel kunnen liggen die tijdens het zakken van het water de schroef en/of roer kan raken.